Обратно

Volvo Penta IPS – революція по-шведському

Volvo Penta IPS – революція по-шведському

У жовтні на Мальорці ще тепло. Допитливі журналісти, представники провідних міжнародних видань з катерної тематики запрошені VolvoPenta на острів, з нетерпінням прогулювалися причалом, уважно розглядаючи два однакових 12-метрові італійські катери CranchiMediterranee, з написами на бортах, що засвідчували причетність шведської компанії до їх пропульсивних комплексів.

Пiсля демонстрації ходових якостей обох катерів, неясні підозри почали набувати присмаку впевненості – щось тут не так: один з катерів значно скорiше виходив на глісування, мав помітно більшу швидкість і набагато кращу маневреність.

Те, що побачили журналісти після повернення в конференц-залу готелю, викликало ефект вибуху бомби- такого не очікував ніхто.

Постійно зростаючі вимоги до можливостей швидкiсних катерів примушують виробників витискувати з моторів та корпусів усе до останнього. Однак до певної межі. Одна з проблем – зниження ефективності традиційних пропульсивних комплексів з гребними валами на швидкостях понад 30 вузлів. Разом із тим, збільшення швидкості та підвищення рівня комфорту – чи не основні умови подальшого розвитку швидкiсних морських спортивних і робочих катерів довжиною 10-14 метрів.

Після відкриття завіси перед очима журналістів з’явилася система подібна до знайомої поворотної колонки Duoprop, але змонтована під днищем, а не транці, як раніше, і розвернута гвинтами вперед.

Після першого шоку виникла злива технічних питань, відповіді на які дали повне уявлення про новий привід VolvoPentaIPS (InboardPerformanceSystem – стаціонарна операційна система).

Перш за все, стало зрозуміло, що пропульсивні комплекси VolvoPentaIPS призначені для заміни силових установок із традиційними валопроводами. Переваги очевидні – відсутня вертикальна складова упору, властива традиційним силовим установкам із гребними валами, тягнучі гвинти протилежного обертання (як на знаменитих кутових колонках DuopropVolvoPenta) працюють у незбуреному потоці, через що їх коефіцієнт корисної дії (к.к.д.) значно вищий. Крім цього, підводна частина комплексу поворотна, що забезпечує прекрасну маневреність і виключає необхідність в стерновому комплексі, звiдси i значно менший опір пiд час руху судна. Вихлопні гази виводять через підводну частину. Поток води підхоплює їх і відкидає далеко назад, перешкоджаючи загазованості в кормовій частинi судна. Рівень шуму усього комплексу також помітно нижчий.

Простішою стала установка комплексу. Для монтажу VolvoPentaIPS необхідно передбачити лише циліндричний колодязь в днищі катера, після чого вставляють привід в корпус і підтискують потужним фланцем. Водонепроникність і шумо/віброізоляцію забезпечують два гумових кільця, встановлених в колодязь перед монтажем приводу.

Двигун, встановлений на амортизатори, через короткий проміжний вал обертає вал гідравлічного реверс-редуктора. Це частина стандартної для VolvoPenta системи ЕVC (ElectronicVesselControl – інтегрованої електронної системи контролю за судном). Система дистанційного керування, що передає всі команди електричними дротами, контролює швидкість двигуна, реверс, а також команди від штурвалу. За напрямок руху відповідає вбудований у привід високоточний електродвигун, що й повертає підводну частину приводу праворуч чи ліворуч. Крім цього, система EVC дозволяє застосовувати ефект, схожий на «обважнення» керма сучасного автомобіля, але в цьому випадку на максимальній швидкості доведеться обертати штурвал більшу кількість разів – для вашої ж безпеки. Декілька контрольних функцій EVCдозволяють зменшити ризик пошкодження двигуна або пропульсивної частини – при виявленні несправності потужність буде зменшена до часу повного усунення несправності.

Основні принципи VolvoPenta – якість, безпека і турбота про оточуюче середовище – також відображені в ідеї IPS. Усі частини, що контактують з морською водою, виготовлені із спеціального нікель-алюмінієво-бронзового сплаву та із неіржавіючої сталі, потребують мінімального обслуговування і практично не шкодять навколишньому середовищу. Частини приводу – муфти, підшипники, шестерні виготовлені з необхідним запасом міцності і забезпечують тривалу безпроблемну експлуатацію.

Останнім питанням до Volvo Penta було: «Що відбувається з підводною частиною при зіткненні з напівзатопленим об’єктом?»

Замість довгих пояснень організатори продемонстрували фільм, що повністю розвіяв усі сумніви: на малій швидкості при зіткненні нічого не відбувається -міцності цілком достатньо, при наїзді в режимі глісування – підводна частина просто відламується, залишаючи корпус неушкодженим і водонепроникним.Перевірено багато разів – при подібних зіткненнях на повному ходу катерів з гребними нахиленими валами або з кутовими колонками з перешкодою пошкодження будуть аж ніяк не меншими.

Що ж отримує споживач за свої гроші? VolvoPenta твердить – переваги очевидні:

- швидкість. Ви отримуєте приріст швидкості на 6-8 вузлів (при тій же потужності) в діапазоні 25-45 вузлів;

- зменшення витрат пального. При однаковій швидкості з катером із гребними нахиленими валами, економія становить приблизно 30% при 30 вузлах;

- набагато швидший вихід на глісування;

- прекрасна керованість на малих швидкостях;

- значно вищий рівень комфорту за рахунок зменшення шуму ( приблизно на 50%) і вібрації;

- значне спрощення процедури сервiсу – весь комплекс спроектований, виготовлений і обслуговується однією компанією,VolvoPenta.

- економія часу при встановленні комплексу на корабельні сягає 50%. Це дуже важливий чинник, що безпосередньо впливає на вартість усього судна.

Які ж недоліки систем VolvoPentaIPS 400 і IPS 500? Шведи їх не приховують. Перш за все нові пропульсивні комплекси призначені лише для швидкiсних (25-45 вузлів) глісуючих суден з двома двигунами. Це обмеження пов’язане з необхідністю забезпечення пласкої ділянки днища для установки поворотної частини приводу. Відсутнє регулювання кута установки приводу у вертикальній площині, тобто для регулювання ходового диференту необхідно використовувати транцеві плити або інтерцептори. Отже підняти VolvoPentaIPS, як кутову колонку, неможливо. Та й навіщо – адже новий комплекс насамперед призначений для заміни систем з гребними нахиленими валами, що також завжди знаходяться під водою.

Сьогодні VolvoPenta будує дві модифікації нових комплексів з 6-циліндровими рядними дизелями об’ємом у 5,5 літрів і потужністю 310 і 370 к.с. – IPS 400 та IPS 500 відповідно. Цифрові індекси 400 і 500 означають необхідну потужність при застосуванні звичайних гребних валів.

Новий тип приводу був випробуваний провідними світовими виробниками катерів і з 2005 року англійські (Fairline, Princess, Sealine), французькі (Benetau), американські (Tiara), а також іспанські, італійські та інші суднобудівні компанії оснащуватимуть свої човни комплексами IPS 400 і IPS 500. Широкому загалу нові системи показали у січні на LondonBoatShow 2005, а «живі» катери можна буде побачити на весняних виставках цього року.

Значну зацікавленість новим приводом виявляють також корабельні, що будують катери для митників, прикордонників та військово-морських сил.

Швидкість люблять всі.

Пiсля досягнення швидкостi 30 вузлiв к.к.д. систем з нахиленим валом рiзко знижується. Наскiльки вiн бiльший у VolvoPentaIPS, добре видно з наведеного графiка, наданого компанiєю#nbsp; VolvoPenta.

Результати порівняльних випробувань приводу IPS та традиційного с нахиленим валом.

Тестові човни – ідентичні, Cranchi 41 Mediterranee (довжина – 12.2 м, ширина – 3.84 м, водотонажність – близько 9.5 т, силова установка – 2xVolvoPentaTAMD 63P потужністю 2×370 к.с.)

 

Показник

Привід

Нахилений вал

Макс. швидкість, вузли

37

31

Час розгону до швидкості 25 вузлів, с

13.1

15.3

Витрати палива при швидкості 30 вузлів, л/ч

95

135

 

 

Желаете приобрести лодку, и у Вас много вопросов. Звоните на многоканальный номер, и наши менеджеры Вас проконсультируют.

Желаете приобрести лодку, и у Вас много вопросов.
Звоните на многоканальный номер, и наши менеджеры Вас проконсультируют.

(044) 206-81-35